BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, July 25, 2010

Apa ertinya saya menganut Islam?

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah s.w.t yang masih meminjamkan ana nyawa pada petang ini untuk berkongsi sedikit pandangan dan pendapat di blog ini.

Sebelum itu ana ingin memberi salam kasih kepada sahabat-sahabat ana yang dekat mahupun yang jauh..

Pada Shaahida, ana bersyukur kita dapat berhubung semula.

Pada Sara, how are you my love? Hope that you are well and happy always. May Allah show you the path of righteousness always.

Pada Nana.... Nanaaaa, ana rindukan anti.. Maafkan ana yang jarang bertanya khabar..
Ana minta maaf sangat2.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Balik kepada topik asal, ' Apa erti saya menganut Islam?'. Walaupun buku ini lambat sampai ke genggaman ana, ana bersyukur kepada Allah kerana memberi ana kesempatan untuk membaca buku ini. Kepada antum semua, ana syorkan buku ini kepada antum semua.

Ana tak nak komen lebih-lebih, biarlah antum semua yang menilai buku ini, melalui kaca mata iman antum sendiri.

Rasa diri ini terlalu kerdil untuk memberi 'ingatan' kepada orang lain sedangkan diri ini masih penuh dengan kedaifan dan kejahilan.

Lantas biarlah blog ini menjadi wadah bagi ana berdakwah kepada diri ana, perkongsian pengalaman sebagai sesama Muslim memperbaiki diri sendiri.

Ana rasa oleh kerana ana belum mengkhatam buku ini, biarlah ana menghabiskannya sebelum ana komen dengan lebih mendalam..

Semoga Allah memberi ana taufiq dan hidayah yang berterusan kerana sesungguhnya diri ini lemah dan sangat daif. Semoga diri ini juga tidak akan penat mencari redha dan keampunan Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

Wallahu A'lam

Tuesday, July 6, 2010

Imtihan..



Alhamdulillah, setelah hampir 2 bulan melalui semester 2, kami semua sedang menghadapi
musim imtihan.

Subhanallah, bertindih-tindih jadual.

Yang telah selesai hanyalah peperiksaan Bahasa Inggeris atau lebih dikenali sebagai Preparatory English 2. Alhamdulillah, dapat ana lalui walaupun agak terkejut dengan text yang diberi.

Ini membawa kepada topik yang ana ingin bincangkan. Sering sekali pelajaran yang dipelajari hanyalah untuk menjawab soalan-soalan imtihan. Di mana setelah habisnya imtihan tersebut, habislah ilmu itu. Ana juga tidak terlepas dari melakukan kesalahan yang sangat dasyat ini.

Namun, adalah penting untuk kita sedar secepat mungkin bahawa, ilmu itu lebih daripada untuk menjawab soalan peperiksaan. Gunalah ilmu itu untuk kebaikan masyarakat dan agama.
Andai kata, kita dapat berkongsi ilmu dengan kawan-kawan, I'Allah ilmu itu lebih barakah sambil kita merapatkan ukhwwah.

Bagi mereka yang seperti ana, mengambil jurusan bukan agama, namun belajar di kolej atau universiti Islam, semestinya diwajibkan bagi pelajar-pelajar untuk mengambil subjek asas agama. Ambillah peluang ini, untuk mendalami isu-isu agama. Jangan ambil remeh, hanya kerana kita bukan dari jurusan agama.

Setiap manusia di dunia ini, diamanahkan Allah menjadi Khalifah iaitu tugasan mentadbir dan memakmurkan bumi. Lantas, bagaimanakah kita ingin memakmurkan bumi tanpa ilmu??

Semoga ini peringatan bagi diri ana yang daif lagi hina ini. Ambil ilmu sebagai suatu panduan bukan hanya sebagai suatu jalan menjawab peperiksaan.

Pada mereka, yang sedang melalui imtihan, semoga dipermudahkan Allah untuk menjawab soalan-soalan. Dan semoga ilmu yang kita pelajari adalah ilmu yang barakah dan bermanfaat.

Wallahu 'Alam..